Actievoeren helpt!

15 februari 2011

Actievoeren helpt!

Maxime Verhagen zei maandagavond op een CDA-bijeenkomst in het Drentse Emmen, NEE tegen de CO₂ opslag in de Drentse bodem.

,,Het verzet tegen de CO2 opslag heeft succes gehad. Steeds meer mensen deden daar aan mee. Hele dorpen kwamen in het geweer. En dat had succes. Prachtig'', vond Ko Vester van de SP Drenthe. De SP is echter niet tevreden met het plan van de minister om de CO2 dan maar onder de zee, in de ondergrond te dumpen. ,,CO2 opslag blijft een verspillende techniek.
Investeer liever in schone energie''. Ko werd meteen voor de camera van RTV Drenthe gehaald.

Nee, hij wil het in zee!

Als er niet genoeg draagkracht is om het in de Drentse bodem te stoppen moeten wij dit zeker niet gaan doen, aldus de heer Verhagen in Emmen. We hebben een betere oplossing, we stoppen het gewoon in de Zeebodem. Als SP zijn wij niet blij met deze woorden van de heer Verhagen. Je verplaatst het probleem naar een plek waar zeer zeker ook geen draagkracht voor is.
Het enige verschil is dat de beesten die daar leven het hem niet goed duidelijk kunnen maken. Zolang er voldoende alternatieven zijn voor dit probleem, moet je niet gaan verschuiven van het probleem.
Inzetten op duurzame energie op langere termijn zijn mooie woorden, maar waarom niet nu en moet je wachten op de toekomst? Minister Verhagen geeft dus wel steun voor ondergrondse opslag in de zeebodem. Hij wil hiervoor Europese subsidies binnen halen voor een Rotterdams project voor CO₂ opslag in de zeebodem. Electrabel en EON heeft al een Europese subsidie van €180 miljoen binnen. Volgens de heer Verhagen zijn er meer plannen voor CO₂ opslag in de gasvelden in de Noordzee.

Ondanks het slechte weer waren wij als SP voor het Hotel van Emmen aanwezig om buttons en stickers uit te delen tegen de CO₂. Veel CDA-ers namen graag onze buttons en stickers aan. Wij werden door Maxime Verhagen en de Drentse CDA-lijsttrekker Henk Klaver van harte uitgenodigd om binnen bij het CDA deze avond door te brengen. Zoals als u ons kent als SP, lopen wij niet weg en hebben van deze uitnodiging dan ook gebruik gemaakt om de verschillende toespraken aan te horen. Met vlaggen en ons spandoek en in onze SP kostuums, hebben we mogen toezien hoe deze avond verliep. Veel mensen kwamen aan het woord en er was een verdeelde mening te proeven over de ideeën van de minister. Ook de ondergrondse opslag onder zee is nog geen gelopen race!

verslag: Henk Hindriks