SP oneens over plakbeleid Hoogeveen (bijgewerkt 02-02)

2 februari 2011

SP oneens over plakbeleid Hoogeveen (bijgewerkt 02-02)

HOOGEVEEN - De extra posters die de SP in Hoogeveen op de borden heeft geplakt moeten er af van de gemeente. Volgens de gemeente houdt de SP zich niet aan de plakinstructies, en inmiddels is de SP gesommeerd de posters zo snel mogelijk te verwijderen.

De extra posters, drie stuks in totaal die als banner één geheel vormen, vormen het woord "Protest". Rutte gaf aan de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart 2011 te zien als test voor zijn kabinet. De SP ziet de verkiezingen liever als protest tegen het huidige kabinet. Om de mensen er zich bewust van te maken dat ze moeten gaan stemmen op 2 maart heeft de SP alles uit de kast getrokken om de verkiezingen onder de aandacht te brengen. Ook de grote banners met de tekst "protest" horen hierbij.

Echter de gemeentelijke plakintructie staat niet toe dat er posters op andere plaatsten op het bord geplakt worden dan de toegewezen plaats. De SP is van mening dat de plakinstructies aan vernieuwing toe zijn. Ze zijn immers jaren geleden opgesteld, al voordat de SP in Hoogeveen bestond. Er is dan ook een brief gestuurd naar het College van B&W, deze brief is persoonlijk overhandigd aan waarnemend burgemeester Margreeth de Boer. Mevrouw de Boer gaf aan de brief met de wethouders te bespreken en er op korte termijn er op terug te komen.

(Update 2) De SP heeft inmiddels een schriftelijke reactie ontvangen van de gemeente Hoogeveen. In de brief, ondertekend door burgemeester de Boer, staat beschreven dat de SP de extra geplakte posters niet hoeft te verwijderen. De SP heeft de overige politieke partijen ingelicht, en daarom ziet de burgemeester geen reden om verder actie te ondernemen.

Als bijlage zijn de plakinstructies toegevoegd, de SP wordt dan ook verzocht bij de eerstvolgende verkiezingen, na de PS-verkiezingen dus, zich te houden aan deze plakinstructies. De SP zal geruime tijd voor deze eerstvolgende verkiezingen het plakbeleid van de gemeente ter discussie stellen bij de gemeenteraad.

(Update) RTV Drenthe heeft inmiddels aandacht besteed aan dit onderwerp, zie de website van RTV Drenthe voor het filmje.

De volledige tekst van de brief, gericht aan het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) te Hoogeveen:

Hoogeveen, 25 januari 2011

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen

Geacht College,

Gisteren kregen wij een telefoontje van de gemeente, waarin ons werd verzocht onze verkiezingsposters PROTEST Nu SP van de verkiezingsborden te halen. Dit omdat het beleid van de gemeente in zou houden dat dit niet toegestaan is. Overigens is dat beleid dan niet met ons als SP afgesproken.

Als SP proberen wij een actieve kampagne te voeren om mensen erop te wijzen dat er heel wat op het spel staat de komende verkiezingen. Ondermeer gaan we bij bijna de helft van de huishoudens in Drenthe langs met onze verkiezingskrant.

Zodra de borden er stonden hebben we dan ook de gelegenheid te baat genomen om nuttig gebruik te maken van de kampagne borden die nog geheel leeg zijn. Naar ons idee is daar niks mis mee.

Naar ons idee is er ook niet zoveel mis mee dat het CDA overal langs snelwegen vanwege de verkiezingen een ieder een hartverwarmend 2011 wenst. Maar goed, wij kunnen ons ook voorstellen dat wegbeheerders daar maatregelen tegen zouden nemen, met de letter van de eventuele regelingen in de hand.

Wij hebben de overige partijen laten weten dat wij er geen enkel bezwaar tegen hebben dat zij gewoon hun posters over ons affiche heen plakken.

Wij verzoeken het College dan ook alsnog met ons in gesprek te gaan over de noodzaak om onze affiches van de borden te halen. Wat ons betreft kan dat op zeer korte termijn. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze kwestie in de minne uit de wereld geholpen kan worden.

Hoogachtend,

Namens de SP afdeling Hoogeveen:

Jeroen Pomper
voorzitter SP Hoogeveen