Vroeg of laat: Bethesda moet blijven

25 juni 2012

Vroeg of laat: Bethesda moet blijven

Februari 2012, de SP enquêteert in Hoogeveen over ziekenhuis Bethesda. Per januari 2012 is het ziekenhuisgefuseerd met Schepersziekenhuis in Emmen, en de SP maakt zich grote zorgen over de toekomst van het ziekenhuis. Eerder al maakte de SP-fractie in de Tweede Kamer zich al zorgen over de eventuele gevolgen van deze fusie. Naast de enquête hield de SP een openbare avond, waarbij Kamerlid Henk van Gerven van de SP  aanwezig was. Na deze avond bleef het onduidelijk, de Leveste groep, eigenaar van beide ziekenhuizen, zou een aantal scenario's door onderzoeksbureau KPMG Plexus (o.l.v. Wouter Bos) laten onderzoeken alvorens zich te buigen over het definitieve plan. Desondanks blijft de onzekerheid heersen, Hoogeveen is bang Bethesda kwijt te raken.

Juni 2012, collegepartijen CDA, PvdA en VVD vragen de Hoogeveense gemeenteraad om een motie te steunen waarin het college wordt gevraagd er alles aan te doen om ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen te houden. Vrijwel alle lokale partijen stemmen in met deze motie. De SP is blij dat de collegepartijen in zien dat een streekziekenhuis behouden erg belangrijk is voor Hoogeveen.

Zoals het er naar uitziet zal zorginvesteerder Leveste, die de ziekenhuizen in Hoogeveen en Emmen met elkaar liet fuseren, kiezen voor één ziekenhuislocatie, en dat wordt dan ongetwijfeld in Emmen. Het ziekenhuis in Hoogeveen zal dan degraderen tot een zorghotel met spoedeisende hulp, en met een beetje geluk nog enkele poliklinische behandelingen. Dit is één van de onderzochte scenario's, en alhoewel Leveste tot nu toe niets ontkent noch bevestigt, blijft de onrust toenemen. De SP strijd al lange tijd tegen deze onrust, en wil dat het Bethesda gewoon een volwaardig ziekenhuis blijft, en de SP voelt zich nu eindelijk gesteund door de andere partijen uit Hoogeveen.