GL en SP willen duidelijkheid over Bethesda

9 januari 2015

GL en SP willen duidelijkheid over Bethesda

Hoogeveen - Opnieuw onrust met betrekking tot Bethesda. Aanleiding hiertoe is een interne e-mail van Bethesda waarin o.a. staat dat intensive care patiënten zo spoedig mogelijk naar Emmen moeten worden overgebracht met als mogelijk gevolg dat de intensive care afdeling in Hoogeveen gaat sluiten.

Het comité voor het behoudt van Bethesda ontving berichten dat er inderdaad intensive care patiënten worden overgebracht naar het Scheper ziekenhuis in Emmen die ook hier op de ic kunnen worden behandeld. Ook worden ‘gewone’ patiënten die tot nu toe in Hoogeveen worden behandeld vaker doorverwezen naar Emmen. De raad van bestuur van Bethesda/Treant ontkent deze zaken.

SP en GroenLinks willen duidelijkheid en een actief gemeentebestuur. We moeten niet achter de feiten aanlopen maar actief voor de belangen van Hoogerveners opkomen. Buskes en Behr : “zonder intensive care is Bethesda geen volwaardig ziekenhuis meer, het college moet nu vol aan de bak”. SP en GroenLinks hebben het college ook de volgende vragen gesteld:

-Wat zijn uw bevindingen en welke stappen wilt u ondernemen om het sluiten van de IC te voorkomen?
- Kunt u ons informeren over de rol van Achmea mbt het sluiten van de ic van Bethesda ? Wilt u dit met spoed onderzoeken ?
- Wilt u de rijksoverheid informeren over de ontwikkelingen en daarbij vragen om hulp ?
- U heeft in het verleden aangegeven dat, mochten de ontwikkelingen niet goed gaan voor Bethesda, de gemeente het collectieve pakket voor zowel ambtenaren als minima zou kunnen opzeggen. Bent u al begonnen zich te oriënteren op de mogelijkheden bij andere verzekeraars voor de collectieve verzekering voor ambtenaren en het Gemeente Extra Pakket voor minima?