Begraven in Hoogeveen veel te duur

18 februari 2016

Begraven in Hoogeveen veel te duur

Foto: SP

Als je tegenwoordig moet nadenken over je begrafenis, kun je je maar beter goed oriënteren. Begraven in Hoogeveen kan een dure zaak worden, vooral als je wat langer wil blijven liggen. Momenteel is het zo dat een echtpaar in Nieuwleusen voor nog geen 2800 Euro naast elkaar kan worden begraven terwijl daar in Hoogeveen ruim 11000 euro voor moet worden betaald.

In Hoogeveen kon men zich in het verleden begraven voor onbepaalde tijd. In 1990 is dat veranderd. Eerst werd het voor 30 jaar, later voor 20 jaar. Verlenging is natuurlijk altijd mogelijk, maar dan moeten opnieuw grafrechten worden betaald. Vanaf 2015 jaar kregen nabestaanden voor het eerst een verzoek van de gemeente om hun grafrechten te verlengen. De SP heeft te horen gekregen dat dat niet zonder slag of stoot ging. Raadslid Jutta van den Oord: 'Dat was voor veel mensen schrikken, er werden forse bedragen gevraagd voor het recht om een graf te laten liggen. Er was bovendien onduidelijkheid. Mensen die recht op één graf hadden, kregen een rekening voor twee graven. Mensen die een dubbelgraf hadden moesten ineens betalen voor vier graven. Volgens de gemeente was men daartoe gerechtigd omdat ieder graf recht geeft op het begraven van twee stoffelijk overschotten. Toen men de graven destijds betaalde, werd daar echter niet over gesproken, het staat ook niet op de aktes of facturen. Wie een dubbelgraf heeft gekocht om een overleden echtgenoot te begraven en alvast een eigen plekje naast hem te reserveren, betaalt daarom 3680 euro voor het recht om die graven nog tien jaar te laten liggen. En dan wil je niet eens nadenken over wat de tarieven bij de volgende verlenging zullen zijn!'

Na een tumultueuze tijd rond financiële veranderingen in het begraafbeleid hebben inwoners van toenmalige actiegroepen in 2012 de stichting Ter Aarde opgericht. Met deze stichting konden inwoners zich verenigen en in gesprek gaan met de gemeente. De stichting organiseert op diverse plekken in de gemeente voorlichtingsavonden. Klachten over het begraven, en met name het dubbeltarief, kwamen daardoor ook bij de stichting terecht, waarna de stichting deze kon bespreken met de wethouders. Helaas bleek met name de laatste tijd, dat er weinig overleg mogelijk was. De wethouder bleef bij het standpunt dat het dubbele tarief geldig was. Jutta van den Oord: 'Ik zou zelf kiezen voor cremeren maar ik vind dat mensen wel de keuze moeten hebben voor een graf. Als de tarieven onbetaalbaar zijn voor mensen hebben zij die keuze niet meer. Het is van de zotte dat mensen zich genoodzaakt zien om zich te laten cremeren of te laten begraven buiten de gemeente Hoogeveen. Deze dubbele facturering van enkelgraven is nooit aan de raad voorgelegd. We hebben een tarief vastgesteld voor een enkel graf. Waarom zouden we dat doen als de mogelijkheid voor een enkel graf niet eens bestaat? Dit kan de raad niet over zijn kant laten gaan!'

De SP stelt schriftelijk vragen aan het college over deze en andere zaken rondom de financiële regelingen rond het begraven. De wethouder moet deze binnen een maand beantwoorden. We hopen dat dan in ieder geval zal blijken dat de dubbele facturering een misverstand was.

De precieze formulering van de brief met de vragen aan het college vindt u hieronder.