Kamerlid Bashir in Hoogeveen

13 juni 2016

Kamerlid Bashir in Hoogeveen

Afgelopen zondag was in de bibliotheek te Hoogeveen een openbare bijeenkomst met Farshad Bashir. Bashir is woordvoerder wonen voor de SP in de Tweede Kamer.

De laatste tijd is regelmatig in het nieuws dat wonen voor veel mensen erg duur is geworden. De verhuurdersheffing pakt nadelig uit en het kabinet overweegt bovendien de huurtoeslag te verlagen. Starters hebben moeite een betaalbare koopwoning te vinden. Ook huren is voor velen niet mogelijk vanwege het tekort aan betaalbare huurwoningen in de sociale huursector. Sommigen komen voor geen van beide in aanmerking omdat ze teveel verdienen voor een huurwoning en geen hypotheek kunnen krijgen vanwege te weinig of te onregelmatig inkomen. Er was dus van alles te bespreken.

Bashir kwam om te vertellen hoe de SP aankijkt tegen dit soort zaken, maar ook om te luisteren naar de inbreng van de bezoekers. Het aantal kopers en huurders in het publiek was ongeveer gelijk verdeeld. Huurders benoemden het onlogische in het systeem dat corporaties tot honderden euro's huurverhoging toepassen als mensen gaan verhuizen. Immers, het huis gaat hen niet ineens meer kosten als er andere huurders in komen. Kopers waren in het algemeen tevreden. Het voorstel van de SP om de hypotheekrente-aftrek af te toppen op 350.000 viel in goede aarde. 'Huurtoeslag is begrensd, dus waarom de hypotheekrente-aftrek niet?' merkte één van de bezoekers op.

Ook de Hoogeveense wethouder wonen, Anno Wietze Hiemstra, was aanwezig. 'In de meeste gevallen zijn we het wel met elkaar eens.' merkte hij op. 'We merken dat corporaties grote moeite hebben met de verhuurdersheffing. Terwijl er in deze regio echt geen sprake is van grote reserves en wanbeleid bij de corporaties, worden ze wél getroffen door de maatregel en merken we dat hier minder gebouwd kan worden.'