Nationaal ZorgFonds ook in Hoogeveen

6 juni 2016

Nationaal ZorgFonds ook in Hoogeveen

Afgelopen zaterdag vroeg een rolstoel met een groot spandoek in de Hoofdstraat aandacht voor het Nationaal Zorgfonds. De inzittende had been, hoofd en arm in het verband. Het spandoek liet weten dat naast al dat ongeluk ook nog Eigen Risico betaald moet worden. Een boete op pech.

Het Nationaal ZorgFonds is geen nieuwe zorgverzekeraar maar een beweging die vindt dat de commerciële zorgverzekeraars moeten worden afgeschaft. Als er één Nationaal fonds komt voor de ziektekosten scheelt dat een hoop geld voor reclame, winsten, managers en bankreserves.

De mensen die deel uitmaken van deze beweging vinden dat het geld in de zorg nu niet goed wordt gebruikt. Doordat zorg is gericht op winst, komt veel geld voor de zorg terecht  in de zakken van de mensen die zorg zien als een verdienmodel. Niet meer de wens om mensen te helpen staat voorop in de zorg maar de wens om geld te verdienen. De 'ongelukkige' in de rolstoel, Jobien van de Rijt: 'Ik vind het Eigen Risico belachelijk! Veel mensen van mijn leeftijd zijn die 385 Euro sowieso kwijt. Wij betalen dus altijd 32 euro per maand meer voor onze ziektekosten dan gezonde mensen. Van de AOW. Ik ben mijn hele leven kerngezond geweest maar ik kan het toch ook niet helpen dat ik nu wel eens wat heb?'

De campagne voor het Nationaal Zorgfonds is opgestart vanuit de SP. Coördinator Behr: 'De meeste mensen hebben kritiek op de zorg. Er worden enorme winsten gemaakt maar we krijgen steeds minder zorg voor steeds meer geld. De tandarts, de geestelijke zorg en de fysiotherapeut zitten niet meer in het basispakket. Een miljoen mensen kan de premie niet betalen. De SP is de enige grote partij die er wat aan wil doen. Toch willen de meeste mensen om  welke reden dan ook niet op de SP stemmen. Dat betekent dat we het via de politiek nooit kunnen veranderen. De mensen moeten dus zélf in beweging komen.

We willen met deze landelijke beweging, die los staat van de SP, dit onderwerp op de maatschappelijke agenda krijgen. Iedereen heeft wel eens zorg nodig, nu of later. Het gaat ons allemaal aan. Als we de zorgverzekeraars kunnen afschaffen en over kunnen gaan op een Nationaal ZorgFonds levert dat miljarden op. Daarmee kunnen we de zorg weer beter en goedkoper maken. Als heel veel mensen zich aansluiten, zullen de andere politieke partijen er niet om heen kunnen. Er zijn volgend jaar verkiezingen. We weten dat politieke partijen in verkiezingstijd veel meer geneigd zijn naar de mensen te luisteren.  Als iedereen nu in beweging komt kunnen we mét elkaar de zorg weer goedkoper maken!'

De beweging rond het Nationaal ZorgFonds wordt de komende tijd verder uitgebreid. De vrijwilligers van de SP gaan kranten rond brengen om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen. Ook worden er informatie-avonden georganiseerd. Mensen die meer willen weten over het Nationaal ZorgFonds kunnen kijken op www.nationaalzorgfonds.nl.