Kamerlid Leijten: “Laat je horen, laat je zien! Het is jullie ziekenhuis!”

5 februari 2017

Kamerlid Leijten: “Laat je horen, laat je zien! Het is jullie ziekenhuis!”

Tijdens een goed bezochte bijeenkomst over het Nationaal Zorgfonds en ziekenhuis Bethesda in de Vredehorstkerk in Hoogeveen riep SP kamerlid Renske Leijten de ruim 130 aanwezigen op zich te laten horen en zien. “De zorgverzekeraars en de ziekenhuizen worden betaald met ons geld. Er ligt elf miljard bij de zorgverzekeraars op de planken en dat is òns geld. Daar willen wij wat over te zeggen hebben!”

De bijeenkomst werd geopend door actievoerder Frits Kappers die in een kort historisch betoog schetste hoe de marktwerking tot stand is gekomen en ziekenhuis Bethesda overleverde aan de macht van de zorgverzekeraars en ziekenhuisbestuurders. Onder de aanwezige toehoorders bevond zich een zware delegatie van de Treant Zorggroep, bestaande uit Raad van Bestuur Carla van der Wielen, stafvoorzitter David Post, SEH-arts Treja Sandjer en intensivist Martijn Passier. Kappers benadrukte dat Bethesda een goed ziekenhuis is. “Het was zelfs nog niet zo lang geleden het beste ziekenhuis van Noord Nederland en het gaat echt niet dicht. Alleen wat er overblijft en hoe Treant daar tegenaan kijkt, daarover verschil ik ernstig van mening met de top van de zorggroep.”

Renske Leijten sloot bij deze inleiding aan en legde uit waarom een Nationaal Zorgfonds dit soort toestanden buiten de deur kan houden. “Ziekenhuismanagers en –bestuurders gaan nu vrijwel uitsluitend voor efficiëncy, doelmatigheid en kostenbesparing. Het NL zorgfonds zal zorg regionaal organiseren, vraaggestuurd en dichtbij de mensen. Er moet samenwerking komen in plaats van concurrentie. In de huidige situatie hebben de zorgverzekeraars de macht. Zij sluiten de contracten, waardoor ziekenhuizen verplicht worden zo goedkoop mogelijk te werken, en zorgverzekeraars als Achmea zo veel mogelijk kunnen verdienen.”

Het NL zorgfonds is haal- en betaalbaar volgens Renske Leijten. “Er ligt elf miljard bij de zorgverzekeraars op de plank, elk jaar betalen u en ik ruim 46 miljard aan premie en belasting voor de zorg. We besparen met het NL Zorgfonds kapitalen op de topsalarissen van al die managers, de soms megalomane kantoorgebouwen, de overdreven hoeveelheid sponsoring en reclame. Het jaarlijkse overstapcircus alleen al kost een half miljard euro.”

Renske Leijten heeft zoals bekend samen met de kamerleden Bouwmeester (PvdA) en Bruins Slot (CDA) een kamermeerderheid voor een verbod op winstuitkeringen door zorgverzekeraars weten te verkrijgen. “En Achmea reageerde in een brief met de mededeling dat als zij dit in 2006 hadden geweten, ze nooit aan het zorgverzekeren waren begonnen. Wil je een duidelijker bewijs van de waanzin van dit systeem?”

Tot slot riep Leijten de aanwezigen op zich te laten horen: “Het is jullie ziekenhuis en jullie zorg! Laat je horen, laat je zien. Bijvoorbeeld op 13 februari in de Tamboer in Hoogeveen op de gemeentelijke discussieavond. Voor de pauze moeten jullie luisteren, maar na de pauze moeten de dames en heren luisteren, dus laat je vooral, massaal en niet mis te verstaan horen!

Op 18 februari vindt in den Haag een grote demonstratie plaats voor het NL zorgfonds. SP afdelingsvoorzitter Ineke Bekkering riep de aanwezigen op zich aan te melden voor de busreis. “Als er 50 mensen uit Hoogeveen zich aanmelden dan rijdt er een bus vanuit Hoogeveen heen en weer.”

Aanmelden kan via de site van het Nationaal Zorgfonds of via een e-mail. Bekkering toonde zich in haar slotwoord blij met de grote opkomst op deze avond: “De zorg is van ons allemaal, voor ons allemaal en we moeten zorgen dat we het ook weer zelf voor het zeggen krijgen. Daarom ondersteun ik de oproep van Renske voor 13 februari en 18 februari van harte.”