Het Podium, ons podium!

27 februari 2018

Het Podium, ons podium!

Foto: Jeroen Pomper / SP

De culturele kaalslag in Hoogeveen is nog volop aan de gang. Zo hebben wij de bibliotheken zien verdwijnen uit de wijken en dorpen, ons museum is verleden tijd, Scala hebben we uit handen gegeven en nu lijkt de gemeente klaar voor de volgende stap: Alle restjes samen brengen in de Tamboer. Zal dit dan betekenen dat Het Podium op den duur gaat verdwijnen? Is dit het laatste stapje om de culturele kaalslag te voltooien?

Wat de SP betreft niet, wij hebben het altijd met lede ogen aangezien dat de culturele voorzieningen in Hoogeveen met het grootste gemak opzij worden geschoven. Zo hebben we ons altijd verzet tegen de sluiting van de buurt- en dorpsbibliotheken. Ook heeft de SP zich hard gemaakt voor het behoud van museum de 5000 Morgen. Ook die is inmiddels verdwenen, opgegaan in een summiere 'verhalenwerf', weggestopt in de bibliotheek. Nee, Hoogeveen heeft niet veel op met cultuur, of toch wel?

In de Hoogeveensche Courant van 20 februari jl. lazen we dat wethouder Giethoorn (CDA) een plan heeft om alle resterende beetjes cultuur samen te brengen in 1 pand, namelijk de Tamboer. Stel je voor, alle culturele instellingen onder 1 dak, dat zou toch fantastisch zijn? En dan zijn we er nog niet, wanneer we toch alles samenbrengen, doe er dan ook nog maar even een regionaal poppodium bij. Het Podium kan dan ook mooi ondersneeuwen, herstel, mee participeren in ons nieuwste culturele project. En nee, de activiteiten van Het Podium zullen niet verdwijnen, maar als wij 'het stipje aan de horizon' van de wethouder mogen geloven, dan betekent dit het het einde voor de locatie waar Het Podium nu in gehuisvest is.

Eerlijk gezegd, de SP is niet zozeer tegen het plan om culturele instellingen onder 1 dak te brengen. Hiermee kunnen we cultuur zichtbaar bij elkaar brengen en kosten besparen. Ook staan we positief tegenover de komst van een regionaal poppodium; de ruimte is in feite aanwezig in de Tamboer, met geringe aanpassingen is dat best te realiseren. Maar Het Podium, en dan bedoelen wij het pand aan de Schutstraat, sluiten gaat te SP te ver. Er zijn nog veel mogelijkheden die we kunnen benutten om Het Podium te behouden voor Hoogeveen. We verbinden cultuur met jongeren en maken van Het Podium een cultureel jongerencentrum.

Het Podium is op cultureel gebied niet weg te denken in Hoogeveen. Bands uit de hele regio zijn ooit ontstaan in Het Podium (of De Box, zoals het vroeger heette); ze stonden voor het eerst op de planken voor een voor hun bekend publiek. Of de veelal jonge muzikanten kwamen tijdens één van de vele  concerten in aanraking met bands die een voorbeeld voor ze waren. En de bezoekers genieten keer op keer van het aanbod. Of het nu 15 bezoekers zijn of 150, het is er altijd een feest van herkenning. Het Podium, ons podium, is een ontmoetingsplaats voor jong en oud, en voornamelijk voor die eerste doelgroep, de jongeren, is er amper plaats in Hoogeveen.

"Als muzikant in een metalband, die internationale bekendheid geniet, ben ik ook ooit begonnen in de kelder van de Box, nu Het Podium." - Jeroen Pomper, Raadslid

Wat de SP betreft gaat Het Podium dus een cultureel jongerencentrum worden. Mét behoud van de huidige activiteiten, aangevuld met een plek waar jongeren na schooltijd, of in de vakanties, bij elkaar kunnen komen. Om even te chillen, te gamen of om een goed gesprek te voeren. De SP ziet dan ook een grote rol voor de SWW om hierin te participeren. En dat allemaal in het huidige pand, daar aan de Schutstraat in Hoogeveen. Eigenlijk een beetje zoals het vroeger ooit was...