In gesprek over zorg

9 februari 2016

In gesprek over zorg

Foto: Bianca Behr / Bianca

Afgelopen zaterdag stond de SP weer met hun maandelijkse kraam op de Hoofdstraat. Ditmaal gingen de vrijwilligers met het publiek in gesprek over de Zorg. Een onderwerp dat leeft bij heel veel mensen. Vrijwilligster Hennie van Doorn: 'Mensen vinden de zorg ingewikkeld. Ze zeggen dat de zorg wordt uitgekleed maar wel steeds duurder wordt: je bent er wel voor verzekerd maar je krijgt er steeds minder voor terug. Mensen zeggen dat het lijkt alsof je gestraft wordt als je ziek bent en ze vinden dat de afbraak moet stoppen.'

De vrijwilligers vroegen aan de mensen die zij spraken wat zij graag zien als oplossing voor deze zaken. Een veel genoemde opmerking was dat er minder moet worden bezuinigd op de werkvloer, en meer aan de top. Ook wilden veel mensen graag weer terug naar het ziekenfonds waar de zorg voor iedereen gelijk en toegankelijk was.

Als het aan de SP ligt gaat het Nederlandse zorgstelsel inderdaad flink op de schop. Door de marktwerking is concurrentie tussen zorginstellingen belangrijker geworden dan samenwerking. De gevolgen zijn overal merkbaar. Van hogere bureaucratie tot meer kosten, en van onbegrijpelijke verzekeringen tot sluiting van ziekenhuizen.

De SP wil een landelijke basisverzekering invoeren met daarin noodzakelijke zaken als fysiotherapie, tandzorg en GGZ. Het verplichte Eigen Risico moet op termijn worden afgeschaft. Dit kan door de zorgpremie iets meer inkomensafhankelijk te maken. Ook wil de SP een gemeentelijk basispakket waardoor het niet meer uitmaakt waar je woont als je ondersteuning nodig hebt op het gebied van jeugdzorg, thuiszorg en dagbesteding.

Eén van de gevolgen van de bezuinigingen op de zorg is actueel in Hoogeveen. De deelnemers van de GGZ-kringloopwinkel Daat-Drenthe voeren actie tegen sluiting van hun werkplek. Voorbijgangers konden daarvoor direct een handtekening zetten om hun betrokkenheid en mening te laten blijken.